Tuesday 31 March 2015

GURU

Assalamualaikum...

Kaifahaluk?..
Ni Hao Ma?....
Tum Kaise Ho ?..
Kamu Apa khabar?..
How Are you Readers?..

Apa itu Guru..?

 
In Arabic we call Ustaz..

In Tamil we call āciriyar...

In English we call Teacher ..
In Mandarin we call Lao shi...


Menurut Kamus Dewan Guru bermaksud pengajar , pendidik dan juga pengasuh.

Automatically orang yang penah mengajar kita, menasihati kita, mendidik kita adalah guru kita.! 

Our Prophet Muhammad PBUH is our main teacher.!

Ibu Bapa dan keluarga kita, Guru-guru kita di sekolah, Orang-orang dewasa , rakan-rakan juga adalah gurukan. Even yang muda juga boleh menjadi guru kita. Ke Tidak?? haha...

Untuk entry kali ni saya, Pisang Girl (cehh nama pena)  nak berterima kasih untuk semua kerana jadi guru saya.  Kepada ibu bapa saya especially kerana pendidikan awal kanak-kanak bermula dengan didikan mereka, seterusnya keluarga, guru-guru disekolah dan semualah.!!!

 Terima kasih kerana kalian semua telah mengajar saya erti kehidupan, mengajar ilmu untuk kegunaan diri saya, menasihati saya agar menjadi lebih baik . 


Untuk semua , apabila ada seseorang 'GURU' ingin mendidik kita, menasihati kita tak kira yang berumur tua dari kita, ataupun sebaya kita, ataupun muda dari kita,. Lapangkan dada kita menerima semua itu.! Rendah kan ego kita menerima semua itu.! Kita tak rugi apa-apa malah dapat perbaiki diri . Ye la macam saya sendiri apabila ditegur rakan ataupun ditegur junior ego memang kuat la time tu.! Nak-nak bila rasa kita lagi pandai ataupun hebat dari seseorang , rasa ego sangatlah tinggi untuk terima nasihat ataupun ilmu dari orang lain..


 Saya sangat-sangat kagum dan respect apabila membaca kisah Imam Shafie bahawa beliau sangat bertawaddu' dalam menimba ilmu. Beliau mengingatkan  agar kita perlu bertawaddu' dan rendah diri dalam menimba ilmu dan terima nasihat.



SUSAHKAN.?!  Moga-moga  perasaan ego kita dapat dikurangkan dan tergolong dikalangan yang rendah diri.  InsyaAllah




~ Thank You For Helping Me Grow ~



No comments:

Post a Comment